CopywritingHow to
Writersblock, we kennen het allemaal. Van grote auteurs tot social media experts, soms staar je simpelweg naar een blanco vel of scherm en kom je niet op de juiste woorden. Moet je starten met een titel of gewoon alles opschrijven wat in je opkomt en later finetunen?
In dit blog bied ik je een handvat dat jou helpt bij het opzetten van je teksten, welke vorm dan ook. Voordat je start met schrijven stel je jezelf een aantal vragen.
- Bepaal het doel van je tekst. Waarom schrijf je? Wil je inspireren, informeren, overtuigen? Maak dit doel zo specifiek mogelijk. Wanneer je een commerciële tekst schrijft, wil je verkopen. Via welke weg wil je verkopen? Je wilt dat mensen contact met je opnemen, telefonisch of per mail? Hoe specifieker je je doel bepaald, hoe gerichter dat je kunt schrijven.
- Bepaal de doelgroep. Leef niet in de illusie dat iedereen je tekst leest. Durf een focus aan te brengen. Is jouw content bedoeld voor de jongere generatie die steeds minder leest, veel Engelse woorden gebruikt in hun taalgebruik en snel afgeleid is door de volgende pop-up op hun telefoon? Of is je doelgroep de ouderen die wellicht in een verzorgingstehuis zit en rustig tijdens haar kopje thee in de namiddag de tijd neemt om jouw verhaal te lezen? Je kunt je voorstellen dat het verschil in doelgroep bepaalt hoe en wat je schrijft.
Wanneer je deze twee vragen beantwoord hebt, heb je de basis voor je tekst. Door naar de checklist.
Copywriting checklist
- Schrijf een krachtige titel. Goed om te weten hierbij is dat dit niet je eerste stap hoeft te zijn. Heb je direct een goede titel in je hoofd, top. Niet? Ook goed, schrijf je verhaal, die titel volgt wel.
- Kies 1 tot 5 kernwoorden. Je hebt een doel en een doelgroep bepaald. Kies hier nog 1 tot 5 kernwoorden bij die de rode draad in je verhaal vormen.
- Zorg voor een passend beeld. Beeld en woord versterkt elkaar. Zorg dus voor een goed gekozen beeld dat weergeeft wat je probeert te vertellen. Heb je weinig beeldmateriaal, kijk dan eens op unsplash.com of pexels.com voor gratis stockfotografie.
- Elimineer jargon. Hoe fancy je misschien klinkt als je vakjargon in je teksten verwerkt, het maakt het lezen van je tekst niet makkelijker. Zorg dat je niet onnodig moeilijke woorden in je teksten schrijft en maak korte zinnen wanneer mogelijk. Dit zorgt ervoor dat je brein je tekst eenvoudiger kan verwerken en je boodschap beter overkomt.
- Gebruik tussenkopjes. De mens is simpel, als je leest probeer je de hoofdlijnen van een tekst snel in je op te nemen om te bepalen of het de moeite waard is om de tekst te lezen. Door gebruik te maken van tussenkopjes maak je je tekst scannable en kan de lezer in één oogopslag bevatten waar je tekst over gaat. Daarnaast zorgen tussenkopjes voor een betere indexering in de zoekmachines, maar dat is alleen als je voor het web schrijft.
- Voeg een call to action toe. Je hebt een doel bepaald voor de tekst die je gaat schrijven. Dat doel wordt voor de lezer duidelijk, wanneer je ook een concrete call to action toevoegt in je content. Dit kan halverwege, daar waar het logisch voelt. Maar kan ook altijd op het einde van een tekst.
Met deze basis checklist kun je aan de slag met het schrijven van je teksten. Download de checklist eenvoudig via de button! Zo heb je hem altijd bij de hand als je een tekst gaat schrijven.